Tag: autogeschiedenis

Inferieure auto’s

11 april 2014, Telegraaf

Het zal vermoedelijk jaren duren voordat de elektrische auto betere producteigenschappen heeft en onder een gelijkwaardig fiscaal stelsel met benzine- en dieselauto’s kan concurreren. Kennelijk beschouwen consumenten deze voertuigen ook als inferieur, omdat de elektrische auto’s hoofdzakelijk dankzij fiscale voordelen aan de man kunnen worden gebracht.

Compensatie wegens schone auto’s

13 december 2013, Telegraaf

Ruim honderd jaar geleden maakte de auto een einde aan een groot milieuprobleem. Toch was niet iedereen enthousiast over de komst van de schone auto’s. De gevestigde belangen waren groot.

50 jaar Japanse auto’s in Nederland

13 oktober 2013, Telegraaf

In 1957 wijdde AutoVisie een artikel aan de Japanse automobielindustrie, onder de kop: De Japanse auto-industrie; een waarschuwing voor het Westen? Het artikel beschreef de kwaliteit van de auto’s, het prijsniveau en de groei van de automobielindustrie. Volgens de redactie kon de Westerse industrie hier op termijn nog een stevige concurrent aan krijgen.

Belastingverzwaring auto bezwaarlijk?

9 oktober 2013, Telegraaf

De automobilist leverde de Nederlandse overheid in 2012 zo’n 20 miljard euro op. De ANWB, Bovag en RAI vinden dat genoeg en tekenen bezwaar aan tegen een verdere lastenverzwaring. Maar wordt er historisch gezien echt zoveel meer belasting geheven?

Autobezit onder 50 plus stijgt

22 juni 2013

Met regelmaat horen en lezen we van generaliserend over zijn benadeelde vijftigplussers. Volgens deze berichten moet juist deze leeftijdsgroep veel inleveren. Maar wanneer het bezit van een auto een uiting is van iemands welvaart, hoe zit het dan met het autobezit onder de vijftigplussers. Neemt dat dan ook af? 

Zuinige auto’s zijn slecht voor het milieu

30 januari 2013, Telegraaf

Laten we eens gaan provoceren: Zuinige auto’s zijn helemaal niet goed voor het milieu. In tegendeel stellen wetenschappers. Zuinige auto’s leiden tot een hoger energieverbruik. Hoe groter het motorblok en hoe hoger het brandstofverbruik, des te beter dat op langere termijn voor het milieu is.

Autorijden helemaal niet duur

8 januari 2013, Reformatorisch Dagblad column

Historisch gezien is het beslist onjuist om te stellen dat autorijden een dure bezigheid is, stelt dr. Vincent van der Vinne. Door de jaren heen is het hebben en rijden van een auto relatief steeds goedkoper geworden.

Shell heeft slecht nieuws

4 januari 2013

De vraag is hoe hoog Shell de olieprijs op lange termijn inschat, dat zij risico’s wil nemen met het boren naar olie bij de Noordpool. Gezien alle commotie, negatieve publiciteit en imagoschade die Shell sinds die aankondiging internationaal heeft opgelopen en de risico’s die verbonden zijn aan het boren in arctisch gebied, schat Shell de olieprijs straks kennelijk erg hoog in. Dat belooft voor de automobilist niet veel goeds.

Een Spykerharde mythe

23 oktober 2012, Telegraaf

Was Spyker vroeger de ‘Rolls-Royce van het Europese continent’? Het is een uitspraak die je wel eens tegenkomt, waarmee het exclusieve van deze Nederlandse auto’s wordt onderstreept. Maar klopt dit verhaal eigenlijk wel?

Schultz zet de klok honderd jaar terug

14 september 2012

Minister Schultz zullen we straks hoofdzakelijk herinneren als de minister die de maximumsnelheid verhoogde naar 130 km/h. Waarom dat voor ons land van belang was en welk probleem zij hiermee oploste, is niet duidelijk. Eénmaal onderweg niet hoeven tanken of geen plasje plegen, levert meer tijdwinst op dan de hogere snelheid.