Tag: duurzaamheid

Zuinige auto’s zijn slecht voor het milieu

30 januari 2013, Telegraaf

Laten we eens gaan provoceren: Zuinige auto’s zijn helemaal niet goed voor het milieu. In tegendeel stellen wetenschappers. Zuinige auto’s leiden tot een hoger energieverbruik. Hoe groter het motorblok en hoe hoger het brandstofverbruik, des te beter dat op langere termijn voor het milieu is.

Autorijden helemaal niet duur

8 januari 2013, Reformatorisch Dagblad column

Historisch gezien is het beslist onjuist om te stellen dat autorijden een dure bezigheid is, stelt dr. Vincent van der Vinne. Door de jaren heen is het hebben en rijden van een auto relatief steeds goedkoper geworden.

Meer duurzaam vliegen? Eet patat.

3 mei 2012

Duurzaamheid is onder bedrijven populair, bijvoorbeeld wanneer men het imago wil ‘vergroenen’. Ook de KLM draagt een (kiezel)steentje bij aan vermindering van de CO2-uitstoot. De luchtvaartmaatschappij wil vanaf het najaar van 2011 circa 200 vluchten van Amsterdam naar Parijs op biobrandstof uitvoeren.

Schonere auto’s helpen (niet)

7 december 2011, Telegraaf

Nederland loopt in Europa voorop in de verkoop van nieuwe auto’s die gemiddeld weinig CO2 uitstoten. Ons land voldoet nu al aan de Europese gemiddelde uitstootnorm van 130 g/km, die pas in 2015 ingaat. De achterliggende gedachte is een sterke vermindering van de CO2-uitstoot van het autoverkeer. Maar dat is heel wat lastiger om te halen.

Auto heeft milieuprobleem opgelost

24 oktober 2011, Telegraaf

Tegenover alle berichtgeving over de schadelijke effecten van auto’s, is het wellicht goed om te beseffen dat de auto ons ook van een groot milieuprobleem heeft verlost. De auto heeft namelijk een eind gemaakt aan een onhygiënische situatie, die veel mensen ziek maakte en zelfs levens eiste.

Dure olie stelt ons voor een transportprobleem

23 april 2011, Volkskrant column

In hun opiniestuk in de Volkskrant van 16 april voeren Job Cohen en Diederik Samsom een pleidooi voor een nieuw akkoord van Wassenaar, dit keer over energie. Zij koppelen in het artikel de oplopende olieprijs en de toekomstige beschikbaarheid van olie aan het vraagstuk van het Nederlands energiebeleid, dat naar hun mening te sterk aan politieke opvattingen onderhevig is. De gedachte die zij hiermee weergeven is illustratief voor het beperkte denken van politici over het energievraagstuk.

Afhankelijk van aardolie

2 maart 2011, Telegraaf

De onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten leidde de laatste weken tot een sterk oplopende olieprijs. Nu blijkt net als in 1979 het nadeel van olie uit instabiele landen in het Midden-Oosten. Daarom wordt in de politiek wederom onze afhankelijkheid van aardolie uit deze regio aan de orde gesteld.

Kilometerheffing niet duurzaam

10 februari 2010, Reformatorisch Dagblad column

In november maakte minister Eurlings zijn plan tot aanpak van de fileproblematiek bekend. Om een eind te maken aan ruim twintig jaar discussie over rekeningrijden en tolpoorten, kwam hij met het voorstel tot kilometerheffing. Later verklaarde hij dat geen enkele minister zo ver was gekomen. Je zou hem bijna geloven.