‘Window dressing’ met green deals’

Negenenvijftig green deals zijn gepresenteerd. Daartoe behoort ook de stimulering van elektrische auto’s. Beoogd wordt dat er in 2015 maar liefst 20.000 elektrische auto’s in ons land in gebruik zullen zijn. Door onder andere belemmeringen weg te nemen, zullen steeds meer mensen een elektrische auto kopen. Gelooft u het?

Soortgelijke initiatieven vonden eerder plaats. Ruim veertig jaar geleden vond men dat de Nederlandse bevolking meer moest bewegen. De vraag was hoe dat kon worden gerealiseerd. De uitkomst was dat mensen meer zouden gaan bewegen, door iedereen meer sportieve mogelijkheden te bieden. En dus werden in heel het land, in tal van bossen en parken, trimbanen aangelegd. Maar het bleek al gauw een illusie. De aanleg van honderden trimbanen leidde niet tot massaal gebruik daarvan. Het bleek weggegooid geld, waarvan we de restanten nu nog overal kunnen aantreffen.

De stimulering van het elektrisch rijden door de overheid is hiermee te vergelijken. In 2009 werd hiertoe het formule E-team opgericht. Voor het voorzitterschap werd 200.000 euro per jaar vrijgemaakt diverse projecten konden rekenen op enkele miljoenen. Maar wat werd er concreet bereikt? In het Plan van aanpak elektrisch vervoer wordt geschreven dat belangrijke belemmeringen zijn weggenomen (welke dat zijn wordt niet duidelijk). In een artikel in Binnenlands Bestuur werd geconcludeerd, dat een minimaal aantal elektrische auto’s in gebruik is genomen, die aangewezen zijn op verschillende oplaadsystemen, met verschillende stekkers. Niet bepaald handig, wanneer je in een andere stad wilt bijladen (naast alle andere nadelen van een elektrische auto). De doelstelling vastgelegd in de nieuw gesloten green deal met onder andere de ANWB, RAI en Bovag is vergelijkbaar met de doelstelling van het Formule E-team.

Wat opvalt is dat men schijnbaar weinig kennis heeft van de verbreiding van de auto aan het begin van de twintigste eeuw en van de redenen waarom (destijds) de elektrische auto geen succes werd. Want met de kostbare aanleg van oplaadpalen (als zijnde de noodzakelijke infrastructuur) schiet je net zoveel op als met de aanleg van trimbanen. Zolang geen doelgroep voor ogen staat en hierop samenhangend beleid ontbreekt, blijft het lang wachten op de tienduizenden gebruikers. De elektrische auto is niet voor niets tot op heden geen succes geworden en met een ‘green deal’ veranderd daar niets aan.

Geplaatst: Autovisie/Telegraaf, 15 mei 2012

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site