Belastingdienst, goedkoper kunnen ze de auto niet maken

In verhouding tot het inkomen is de belastingdruk op auto’s voortdurend gedaald. Dat geldt voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting en ook met de ontwikkeling van de BPM wordt de koper de laatste jaren een groot plezier gedaan.

In 1965 bedroeg de motorrijtuigenbelasting op een auto op benzine van 1200 kg bijna 160 gulden per jaar. Momenteel bedraagt de motorrijtuigenbelasting op een dergelijke auto circa 560 euro per jaar. De belastingdruk is sindsdien bijna achtmaal hoger geworden. Maar daar staat tegenover dat ons inkomen meer is gestegen. In 1965 bedroeg een bruto modaal jaarinkomen circa 8.400 gulden, nu is dat 32.500 euro. Het inkomen is achteneenhalf keer gestegen. In verhouding tot het inkomen is de motorrijtuigenbelasting op een auto van 1200 kg gedaald van bijna 2 procent van het bruto modaal jaarinkomen naar nog net geen 1,6 procent. Wie echter een schone, zuinige auto aanschaft, die is pas echt goedkoop uit. Want dan hoeft men helemaal geen motorrijtuigenbelasting te betalen.

Vanaf de jaren zestig zijn de belastingen op de aanschaf van een auto meermalen gewijzigd. Het totaal aan belastingen, bestaande uit de BTW en de omzetbelasting, later BPM, bleef echter min of meer op circa 50 procent van de netto invoerprijs liggen (o.a. import van buiten Europa en uitstoot van CO2 leiden tot afwijkingen hierop). Maar ook voor de aanschaf geldt dat de auto’s (inclusief belastingen) steeds beter betaalbaar werden. Rond 1960 kostte een nieuwe Volkswagen Kever ongeveer hetzelfde als een bruto modaal jaarinkomen (± 6000 gulden). Wanneer voor het gemak een totale aankoopbelasting van 50 procent wordt genomen, dan betaalde men ongeveer eenderde bruto inkomen (2.000 gulden) aan belastingen op de aankoop van een Kever. Wie nu een auto koopt die in formaat vergelijkbaar is, zoals een Opel Corsa 1.4 van bijna 16.000 euro, die betaalt circa 4.500 euro aan belastingen. Dat komt neer op eenzesde van het jaarinkomen. De aanschaf van een schone, zuinige auto is naar verhouding nog voordeliger. De BPM wordt dan niet in rekening gebracht. Wie een schone, zuinige auto koopt, die heeft nog nooit zo weinig belasting hoeven te betalen!

Het belastingvoordeel blijft niet bestaan. Ditmaal wil niet alleen de staatssecretaris de lage belastingdruk op deze auto’s aanpakken. Ook de RAI en de BOVAG willen dat de speciale regeling wordt afgeschaft, omdat deze de markt verstoort. De schone, zuinige auto is fiscaal te voordelig geworden.

Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 27 mei 2011

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site