Delahaye door Pennock, een overzicht van overgebleven auto’s

Een overzicht van de overgebleven Delahaye’s met een carrosserie van Pennock. De lijst is niet compleet, er bestaan nog meer Delahaye’s van Pennock. Elke aanvullende informatie over deze en ontbrekende auto’s is welkom.

Delahaye 135M 60161 Een vooroorlogs chassis. Afgaande op de vorm van de carrosserie heeft Pennock deze na de oorlog op het chassis gezet. Deze gerestaureerde Delahaye bevind zich in Frankrijk.

Delahaye 148L 800206 Inmiddels gewijzigd uiterlijk. Afkomstig uit de collectie van het fietsmuseum Velorama, werd deze ongerestaureerde auto kort voor het jaar 2000 verkocht en belandde in handen van de Amerikaanse autohandelaar Manny Dragone van Dragone Classic Motorcars. Hij liet de auto qua uiterlijk veranderen. De achterschermen werden dicht gemaakt en er werden meer en grote chromen sierlijsten geplaatst. De bumper achter werd daarentegen weggehaald. Tevens werd de carrosserie in twee kleuren blauw gespoten. Het uiterlijk van de auto wijkt daardoor sterk af van het oorspronkelijke. Het was een cosmetische behandeling. De auto dook later op in een collectie in Ierland. In februari 2018 werd de Delahaye op een veiling in Parijs van Bonhams verkocht voor 147.200 euro.

De auto zoals deze was
De auto zoals deze is veranderd, dit is nooit door Pennock gemaakt

Delahaye 148L 800213 Deze auto bevond zich lange tijd in de collectie van Mahy in België. De auto verkeerde in een ongerestaureerde en zeer slechte staat. In juni 2020 werd deze Delahaye door het Franse veilinghuis Collin du Bocage voor 62.000 euro geveild.

Delahaye 135M 800386 Dit is de enig bekende roadster van Pennock die is overgebleven. Oorspronkelijk is de auto verkocht aan een industrieel uit Rotterdam. Lange tijd was deze auto in het bezit van Arjan Akkermans, de zoon van de ontwerper bij Pennock, Cees Akkermans. In 2020 werd de auto verkocht via het bedrijf Retro Legends in Valkenswaard van Hennie Kennis. De auto maakt nu deel uit van een bekende particuliere Nederlandse verzameling.

Delahaye 135M 800404 Deze auto werd in 1947 verhandeld door de Britse agent Selborne of mayfair. In 1975 werd auto op een veiling van Christie’s verkocht en belandde in Frankrijk. Na wat omzwervingen werd de auto in 1994 gerestaureerd. In mei 1998 werd de auto op een veiling van Brooks in Monaco aangeboden. De auto werd echter toen niet verkocht maar, vier jaar later werd de auto door Marc Moret-Bailly in Montpellier gekocht. In 2008 bood hij de auto op internet te koop aan. De auto leek toen in dezelfde conditie te verkeren. De huidige conditie van de auto is mij onbekend.

Uit de catalogus van Bonhams
En nadien

Delahaye 135M 800405 Deze auto werd oorspronkelijk verkocht in Nederland, maar ging later naar de Verenigde Staten. De Delahaye belandde in de collectie van Alexander Drapanas. In 2015 werd de auto geveild bij Schultz Auctioneers in Clarence in de staat New York. De auto had een verwachtte opbrengst van 250.000 dollar maar werd uiteindelijk geveild voor 313.500 dollar. De huidige conditie en verblijfplaats is mij onbekend.

Delahaye 135M 800424 Ook deze auto werd oorspronkelijk in Nederland verkocht. Na verblijf in een private collectie in Rotterdam, werd de auto later overgenomen door een liefhebber uit het zuiden van Limburg. Tijdens een restauratie van de auto, werd besloten een andere motor in het chassis te plaatsen (nummer 800356). De auto werd gerestaureerd met behoud van tal van mooie, originele details. In 2012 werd de auto op het MECC in Maastricht aangeboden. In februari 2015 werd de auto aangeboden bij het veilinghuis Bonhams in Parijs. De auto bevind zich nu in de Verenigde Staten. In 2023 werd de auto aangeboden door Symbolic International.

Delahaye 135M 800439 Deze auto dook voor 2005 in ongerestaureerde staat op in Nederland, waar de auto ook oorspronkelijk was uitgeleverd. Naar verluid werd de auto vervolgens in Polen gerestaureerd. In mei 2008 werd de auto op een veiling van Bonhams in Monaco aangeboden, maar niet verkocht. De auto was toen niet kompleet. De bumpers ontbraken. In februari 2009 werd de Delahaye op een veiling van Artcurial in Parijs aangeboden en toen wel geveild. Dit is één van de twee ‘vroege’ Delahaye’s van Pennock waarvan de grille horizontale stijlen heeft. Alle andere zijn verticaal, zoals dat meestal bij Delahaye’s te zien is.

Bij het veilinghuis Artcurial
Op het Concours d’Elegance in Ludwigsburg in 2015

Delahaye 135M 800466 Over deze auto is mij niet veel bekend. De auto staat geregistreerd in Zweden, waar deze vermoedelijk in 2008 is geïmporteerd. Aannemelijk is dat de auto een jaar later op een Zweeds kenteken gesteld. De auto had op onderstaande foto’s een houten stuurwiel, iets dat heel opvallend is.

Delahaye 135MS 800542 In maart 2022 verscheen deze auto op een veiling van Aguttes in Frankrijk. Het is één van de weinige 135MS uitvoeringen met een carrosserie van Pennock. Vermoedelijk is deze auto oorspronkelijk in Nederland verkocht. Naar verluid is de auto door de klassieke autohandelaar Jan Bruijn verkocht aan zijn Franse collega François Dumontant. Hij verkocht de auto in de jaren tachtig aan een Fransman. Vele jaren later werd de auto gerestaureerd.

Delahaye 135M 800566 In februari 2007 werd deze auto vanuit Spanje op internet door Lucas Ferrero Soler geadverteerd. Op de foto’s van toen lijkt de auto eerder te zijn gerestaureerd, het dashboard wijkt af van de andere Delahaye’s van Pennock.

Delahaye 135MS 800569 Deze auto werd in 1947 uitgeleverd aan de ambassadeur van Zweden in Parijs, graaf Gustaf Béve. Een aantal jaren later werd de auto geëxporteerd naar het Verenigd Koninkrijk. Halverwege de jaren negentig werd de auto gerestaureerd. In september 1998 werd deze Delahaye 135MS in Zwitserland op een veiling van Coys aangeboden. De auto werd ruim een jaar later door een verzamelaar in Schotland in een Engels autotijdschrift aangeboden, zonder vermelding van Pennock. Ik herkende de auto aan het kenteken en wist toen dat het om een Pennock ging. Vervolgens werd deze auto door mij terug naar Nederland gehaald. Dit is de enige Delahaye van Pennock met een vlakke, hellende grille zoals die ook bij modellen van Figoni & Falaschi te zien is.

Op de snelweg in 2007
De hellende grill
Bij de Classic Days op Schloss-Dyck in Duitsland

Delahaye 135M 800662 Deze Delahaye bevond zich lange tijd in de Verenigde Staten, in de destijds beroemde collectie van Paul Moser. In augustus 1993 werd de auto door Sotheby’s in California voor geveild. Ruim een jaar later werd de auto opnieuw geveild, ditmaal door Coys. In het voorjaar van 1997 wordt de auto vanuit Frankrijk te koop aangeboden. De vraagprijs bedroeg toen 650.000 frank. Rond 2005 werd de auto door de Spaanse handelaar Pueche aangeboden. In 2020 werd de auto opnieuw aangeboden, ditmaal door de Franse handelaar Patrick Porez.

De auto in 1993
De auto in 2005

Delahaye 135M 800667 Inmiddels gewijzigd uiterlijk. Deze auto bevind zich al lange tijd in de Verenigde Staten. In 2007 dook deze in ongerestaureerde en slechte staat op bij Fantasy Junction. Vervolgens werd de auto verkocht en door de nieuwe eigenaar gerestaureerd en daarbij aangepast. Aanvankelijk had de auto geen bumpers. De spatborden achter waren opzij dicht gemaakt en van extra chroomwerk voorzien. De sierlijsten/dorpels opzij aan de onderkant ontbreken eveneens. Het uiterlijk van de auto week daardoor sterk af van het oorspronkelijke ontwerp van Pennock. Vergelijk het uiterlijk van deze auto (net als de andere Amerikaanse ‘restauraties’) met originele foto’s van Delahaye’s die door Pennock werden gemaakt. die In deze uitvoering nam de eigenaar deel aan concours d’elegance in de Verenigde Staten. Later werd de auto aan de voorzijde alsnog voor van bumpers voorzien. In 2014 werd de auto door Hyman te koop aangeboden. De vraagprijs bedroeg toen 600.000 dollar.

De staat waarin de auto in 2007 opdook
Na de restauratie, zonder bumpers, met dichte achterschermen en meer chroom op een concours
Zoiets is nooit door Pennock gemaakt

Delahaye 135M 800692 Inmiddels gewijzigd uiterlijk. Dit is de derde auto op rij die zich al lang in de Verenigde Staten bevindt. Deze auto werd daar zelfs origineel naar toe uitgeleverd. Eind jaren negentig door de auto op bij een veiling. De auto oogde toen origineel en was toen deels rood en deels zwart. De auto werd verkocht en door de nieuwe eigenaar cosmetisch gerestaureerd. Na deze werkzaamheden was de auto helemaal groen. Ook bij deze auto waren de spatborden achter inmiddels aan de zijkant dicht gemaakt en van extra chroomwerk voorzien.  Het uiterlijk van de auto week daardoor sterk af van het oorspronkelijke.  Daarna werd de auto in 2001 verkocht op een veiling van Barrett-Jackson. Naar verluid werd de auto in 2002 opnieuw verkocht. De volgende eigenaar liet de auto restaureren door Alan Taylor. Daarbij werd de auto weer van kleur veranderd. Naast het groen, waren delen okerkleurig gespoten. Daarnaast waren de kapspanten aan de zijkant van de linnen kap verwijderd. In deze uitvoering nam de auto in 2003 deel aan het concours d’elegance van Pebble Beach en werd tweede in de klasse. Een jaar later keerde de auto terug naar Pebble Beach, maar dan op de veiling van Gooding & Co. Vervolgens bood Morris & Welford de auto in 2006 aan. In augustus 2007 werd de auto door Bonhams in Carmel, Quail Lodge & Golf Club geveild. In maart 2010 veilde RM Auctions de auto.

In 1948
Rond het jaar 2000 in originele, ongerestaureerde staat
Na de eerste restauratie met dichte achterschermen en meer chroom
Na de tweede
Met een gewijzigde auto tweede in klasse op Pebble Beach

Delahaye 135M 800843 Deze auto is na 2010 in Engeland een bekende verschijning. In 2017 werd de auto op de site van Vintage & Prestige aangeboden. In de begeleidende informatie werd geschreven dat de auto was gerestaureerd en afkomstig was uit een grote verzameling. En nadien weinig was gebruikt. De vraagprijs bedroeg 290.000 pond. In 2019 werd de auto door Bonhams aangeboden. Enkele jaren later werd de auto opnieuw door Bonhams geveild. De auto bevindt zich vermoedelijk in het Verenigd Koninkrijk.

Delahaye 135MS 800xxx, motor 800514 Deze auto is al jaren lang in bezit van de familie Akkermans. Cees Akkermans was de ontwerper van de carrosserieën van de Delahaye’s voor Pennock. De auto heeft op een moment een andere motor gekregen, deze was afkomstig van de Delahaye 135MS Coupe van Ghia, een auto die werd gekocht door de Shah van Iran. Deze Delahaye is de enige van Pennock uit de ‘eerste serie’ met een smalle grille.

In 2022 was de auto te zien op het concours d’elegance op Paleis Soestdijk

Delahaye 135M 800846 Van deze auto is mij heel weinig bekend. De foto’s van de auto zijn gemaakt in Frankrijk. Op de foto’s is te zien dat het dashboard niet overeenkomst met die van andere auto’s van Pennock, waardoor het aannemelijk is dat deze niet origineel is. Op andere afbeeldingen lijkt de auto te zijn gerestaureerd. Dit is één van de twee Delahaye’s van Pennock waarvan de grille horizontale stijlen heeft. Alle andere zijn verticaal, zoals dat meestal bij Delahaye’s te zien is. Het is de eerste auto in deze lijst van Pennock van de tweede serie waarvan de voorspatborden aan de binnenkant hoger is dan voorheen, waardoor de koplampen met het spatbord geïntegreerd zijn.

Delahaye 135M 800874 Inmiddels gewijzigd uiterlijk. Deze auto is in 1948 nieuw aangekocht door prins Birabongse van Siam, een destijds heel beroemde coureur die vaak onder de naam prins Bira van Siam in de pers verscheen. In 1990 was de auto licht blauw en werd in dat jaar te koop aangeboden voor 300.000 pond. In september 1990 werd de auto aangeboden op een veiling van Sotheby’s in Genève. Ruim tien jaar later, in juli 2001 werd de auto bij Bonhams & Brooks op de veiling tijdens het Goodwood Festifal of Speed verkocht. De auto verkeerde toen nog in dezelfde staat. In 2020 verscheen de auto bij een Engelse dealer in het assortiment. De auto was daarvoor gerestaureerd. De carrosserie was in twee kleuren rood gespoten. Het spatscherm aan de achterkant was helemaal dicht gemaakt en er was extra chroomwerk opzij van de spatborden aangebracht. Daarnaast was ook de aluminum plaat die het achterscherm tegen steenslag moet beschermen naar boven groter gemaakt. De auto heeft daardoor niet meer het uiterlijk zoals Pennock dat destijds maakte. De auto werd aangeboden als zijnde een exemplaar uit 1939 en had een vraagprijs van 525.000 pond.

In 2001

Delahaye 148L 800905 Deze auto is origineel in Nederland uitgeleverd. Voor zover bekend verkeerd deze auto nog steeds in originele staat.

Delahaye 148L 800919 Deze Delahaye heeft vermoedelijk in 1948 op de autotentoonstelling van de RAI in Amsterdam gestaan. De auto dook rond 2002 op in Waardenburg in Nederland en werd toen voor de handel aangekocht door de familie Kennis in Bergeijk. Zij verkochten de auto waarna de auto uiteindelijk in bezit kwam van dhr. De Groot. Hij ving met de restauratie van de auto aan. Inmiddels is de auto in handen van een andere liefhebber.

Delahaye 135M 800947 Deze auto is uitgeleverd aan een klant in het Verenigd Koninkrijk. In maart 1985 werd deze auto in Thorougbred & Classic Cars in een gerestaureerde staat te koop aangeboden. De auto werd toen gekocht door een Amerikaan aan die in Pebble Beach woonde. Vervolgens stond de auto in 2000 in de Blackhawk Collection en werd te koop aangeboden. Een jaar later werd de auto door Christie’s op Pebble Beach geveild. Uiteindelijk kwam de auto terecht in de Rosso Bianco Collection van Peter Kaus. Toen deze collectie in 2006 werd overgenomen door de Nederlandse verzamelaar Evert Louwman werd de auto later te koop aangeboden en naar Frankrijk verkocht.

Augustus 2001 bij Christie’s in Pebble Beach
In de collectie van Peter Kaus
Op de Delahaye tentoonstelling in Stuttgart in 2013

Delahaye 135M 800951 Deze auto werd nieuw uitgeleverd aan de Amerikaan D. Cameron Peck en was te zien op de Toronto expositie tijdens The World’s Fair in 1950. In mei 1987 werd deze auto op een veiling van Sotheby’s in Monaco voor 48.400 pond verkocht. In mei 1998 wordt de auto door Dragone Classic Motorcars in de Verenigde Staten te koop aangeboden. In augustus 2022 werd de auto in Frankrijk geadverteerd.

De auto in mei 1987 bij Sotheby’s
De auto in 2022

To slot werden in het verleden auto’s geadverteerd, waarvan het chassis nummer niet werd vermeld. Dit kunnen auto’s zijn die nog is de lijst ontbreken.

Onbekend:

Geadverteerd in augustus 1978.
Dezelfde auto, maar dan geadverteerd in februari 1982.
Aangeboden vanuit Frankrijk in juni 1989 in een Engels tijdschrift.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site