Reacties van lezers van het boek, ontvangen per email:

Geachte heer Van der Vinne,

Ik heb uw boek inmiddels van A tot Z gelezen, met veel interesse en plezier. Het eerste deel omdat historie mij interesseert en uw analyses mij zeer aanspreken, en het tweede deel omdat ik er zowel privé als zakelijk deel van heb uitgemaakt. En nog maak. Complimenten!

Wel wil ik 2 opmerkingen maken:

– Allereerst de spelling ‘slurbtaks’. Dit moet toch echt met een ‘p’ worden geschreven. Ik snap niet hoe dit aan de spellingchecker is ontsnapt.

– Ten tweede wordt diverse keren over verkopen gesproken, terwijl de auto’s niet verkocht zijn of worden, maar alleen maar zijn tenaamgesteld (soms alleen aanvraag kenteken en tenaamstelling binnen 2 maanden). Fabrikanten doen dit om verschillende redenen en zetten de auto’s dan op naam van dealers, op eigen naam en soms op naam van derden (bijv. leasemij).

De redenen bestaan uit het behalen van marktaandeel- en/of volumedoelstellingen (maand, kwartaal maar meestal jaar), het in een bepaald fiscaal regime laten vallen van het voertuig (BPM en/of bijtelling) of, en dat is pas recent, om in een jaar de gemiddelde CO2 doelstelling te halen om EU-boetes te voorkomen. In de praktijk zie je dan grote aantallen registraties in december en worden deze auto’s pas in het jaar er na verkocht. Soms in enkele maanden en soms is daar een heel jaar voor nodig, maar vaak met enorme kortingen (en verliezen).

Uw boek eindigt in de huidige actualiteit, waarbij u een goede schets maakt van welke kant het opgaat. De huidige dynamiek in de automarkt zal er echter voor zorgen dat u, en dat is mijn inschatting, al in 2025 weer een interessant hoofdstuk aan het boek kunt toevoegen.

Nogmaals dank,

met vriendelijke groet,

Gerard Bolder

Abcoude, 20 maart 2022

Boek gekocht via deze site op 24 november 2022

Dhr. Bolder heeft gelijk met de ‘slurbtaks’. Indien er een derde druk komt, dan zal dit gecorrigeerd worden.

Volgende reactie:

Goedemorgen,

Ik heb met interesse uw zeer interessante boek gelezen. Het is een aardige pil.

Met name de hoofdstukken 8-10 vond ik zeer interessant omdat daarin voor mij de onmacht en onkunde van de overheid, om de gevolgen van alle mooie plannen te begrijpen, geïllustreerd wordt. 

Eerst de bio-brandstoffen die resulteert in grote kap van tropische regenwouden in Azië en Zuid-Amerika. 

Daarna de absurde subsidiëring van plug-in hybride auto’s. Ik heb me vaak afgevraagd welk doel het met grote snelheid en over grote afstanden vervoeren van zware accu’s zoals in de Mitsubishi PHEV diende. Het was al direct duidelijk dat deze auto’s na afloop van de leaseperiode geëxporteerd zouden worden, want geen particulier is geïnteresseerd in deze lelijke, zware, auto’s. Een Porsche Panamera plug-in hybride is wel een leuke maar toch ook onzinnige auto.

En nu weer de subsidiëring van elektrische auto’s. De ervoor beschikbare subsidiepot is binnen no time leeg.

Al met al wordt er met geld gesmeten zonder dat het enig effect heeft. Het zou mijns inziens beter zijn geweest om dit geld te gebruiken voor projecten die CO2 bij de industrie afvangen en in oude gasvelden stoppen. De techniek hiervoor heeft zich bewezen. 

Zoals u meerdere keren aangeeft zou een systeem waarbij het gebruik van de auto belast wordt, rekening rijden, effectiever zijn geweest.   

Ik zie ook een parallel met de drang om Nederland van het gas af te halen. Wanneer ik vraag waarom dat moet, wordt in 9 van de 10 keer de aardbevingen in Groningen genoemd. Dit is een onzinnige koppeling. De gasproductie in Groningen moet inderdaad afgebouwd worden, maar daarvoor in de plaats kan er gas geïmporteerd worden uit andere landen.

Duitsland en België sluiten kerncentrales en vervangen deze (tijdelijk) door gasgestookte centrales. Er wordt nu stevig gelobbied in Brussel om zowel gas als kernenergie “groen” te verklaren. 

In Nederland wordt aardig wat energie opgewekt met geïmporteerde houtpellets en dat heet dan “groen”.

Voor energie intensieve industrie, zoals een kunstmestfabriek in Terneuzen en de aluminium smelter in Delfzijl die zich hier gevestigd hebben omdat het gas goedkoop was zal er in de toekomst geen plaats meer zijn. Misschien geldt dit ook voor de glastuinbouw.

Begrijp me goed, ik zie ook wel in dat er iets moet gebeuren om de CO2 uitstoot te beperken en liever nog de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer te reduceren. Maar neem daarvoor maatregelen, zoals bijvoorbeeld een reële beprijzing van CO2 uitstoot door de industrie. 

Groet,

Ton uit Papendrecht, 1 februari 2022

Boek gekocht via deze site op 28 oktober 2021

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site