De Spykers van het Koninklijk Huis

Het Nederlandse hof heeft in totaal tien Spykers aangeschaft. De eerste Spyker werd in 1911 door koningin Wilhelmina in gebruik genomen. Hieronder wordt een kort overzicht gegeven van de Spykers van het koninklijk huis.

De gebroeders Spijker hebben zelf nooit een auto aan het Nederlandse hof geleverd. Dat had twee redenen. De eerste was dat het hof lang gebruik bleef maken van rijtuigen. Dat leidde soms tot wonderlijke situaties waarbij de koningin in een rijtuig door bijvoorbeeld Amsterdam reed en voor het rijtuig uit een begeleidende auto (een Spyker) reed met daarin politieagenten ter escorte. De tweede reden dat de gebroeders Spijker nooit een auto hebben kunnen leveren was dat Hendrik Jan Spijker in 1907 overleed en Jacobus Spijker in datzelfde jaar de fabriek verliet.

Een koplamp met een kroontje daar bovenop

De eerste Spyker werd in 1911 door het Koninklijk Huis aangeschaft. Dat was een auto van het nieuwe type Spyker 25 pk. Tegelijk met de bestelling van een 25 pk landaulet bij de Amsterdamse fabriek, bestelde het hof ook een chassis van de 25 pk. Dit chassis kreeg een carrosserie van de Haagse firma Van Rijswijk. Een jaar later werd een derde Spyker aangeschaft, dat was wederom een 25 pk. In 1914 volgende opnieuw twee aankopen. In dat jaar werden een 30 pk en een 20 pk aangeschaft. De nieuwe Spykers, een cabriolet-limousine en een landaulet vervingen oudere exemplaren. Van de 30 pk werd tijdens de Eerste Wereldoorlog veel gebruik gemaakt.

Na de Eerste Wereldoorlog werden er kort na elkaar maar liefst vier auto’s van het nieuwe type Spyker 13/30 pk door het koninklijk huis aangeschaft. Twee in 1920 en twee in 1921. Het betroffen één open auto en drie landaulets. Als laatste Spyker werd in 1922 een 30/40 pk in gebruik genomen. Dit was wederom een landaulet. Hierna werd duidelijk dat de Amsterdamse fabriek niet lang meer zou bestaan. Het was overgenomen door een groep van investeerders die de voorraden onderdelen en auto’s langzaam lieten uitlopen. Toen in 1924 het hof wederom een auto aanschafte, was dit geen Spyker maar een Amerikaanse Winton.

Meer informatie over en foto’s van de Spykers van het koninklijk huis staan in het nieuwe boek over de Amsterdamse autofabriek Spyker.

Spykers van het koninklijk huis:

Spyker 25 pk landaulet-limousine met kenteken H-3632

Spyker 25 pk landaulet-limousine Van Rijswijk met kenteken H-3633

Spyker 25 pk landaulet-limousine met kenteken H-4865

Spyker 30 pk cabriolet-limousine met kenteken H-7415

Spyker 20 pk landaulet met kenteken H-7414

Spyker 13/30 pk landaulet H-4865 met kenteken H-4865

Spyker 13/30 pk open tourer met kenteken H-13930 (Zeeuws Archief)

Spyker 13/30 pk landaulet (links) met kenteken H-2124 (Zeeuws Archief)

Spyker 13/30 pk landaulet met kenteken H-30977

Spyker 30/40 pk landaulet-limousine met kenteken H-2124 (Historisch Centrum Leeuwarden)

Na de Spyker 30/40 pk landaulet-limousine (links op de achtergrond) volgde later de aankoop van een Amerikaanse Cadillac. Geen enkele Spyker van het hof is bewaard gebleven. (Drents Archief)

Koningin Wilhelmina op bezoek met een Cadillac en twee volgauto’s. Er is één Amerikaanse Winton bewaard gebleven. (Stadsarchief Amsterdam)

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site