Een dubbel feest voor Mercedes-Benz

Al wekenlang zien we de reclames op de televisie voorbij komen. Mercedes-Benz staat stil bij het 125-jarig bestaan. Maar ook de importeur heeft iets te vieren. Namelijk het 100-jarig bestaan.

Op 31 maart 1911 brachten twee Haagse ondernemers een bezoek aan de notaris om de Algemene Garage- en Automobielenmaatschappij (AGAM) op te richten. Na goedkeuring van de statuten werd bijna drie weken later, op 19 april, de oprichting van de firma bekend gemaakt in de Nederlandse Staatscourant. De AGAM verhuurde twintig garageboxen aan de Carpentierstraat in Den Haag. Daarnaast beschikte de firma op hetzelfde adres ook over een reparatieafdeling, een hal voor stalling van auto’s en een showroom. Kort daarna volgde de import en verkoop van auto’s van het Franse merk Gobron, later gevolgd door het dealerschap van Benz en Spyker. Een ander bekend merk dat de AGAM vanaf 1913 (en tot en met 1929) vertegenwoordigde was Rolls-Royce. In 1916 opende de AGAM een vestiging in het centrum van Den Haag, namelijk op Plaats 31. Op deze locatie is tegenwoordig een restaurant gevestigd. De verbintenis met Mercedes-Benz werd in de jaren twintig gelegd.

Toen in 1924 de directies van Benz en Daimler in Duitsland een overeenkomst tot samenwerking waren aangegaan, nam de Haagse vertegenwoordiger van Mercedes (opgericht in 1906) de import van Benz in ons land over. Nadien vond de verkoop van beide, toen nog afzonderlijke merken, in ons land plaats onder de hoedde van de Mercedes-Benz Automobiel Maatschappij. Korte tijd later opende deze maatschappij een nieuwe vestiging aan de Stadhouderskade in Amsterdam. In 1926 kwam door een fusie tussen beide fabrieken Mercedes-Benz tot stand. Een jaar later verplaatste de Mercedes-Benz Automobiel Maatschappij alle activiteiten naar Amsterdam. Het pand in Den Haag, aan de Lange Voorhout 46 werd toen in gebruik genomen door de AGAM, die aangesteld was als dealer van Mercedes-Benz in Den Haag. Daarnaast was de AGAM nog altijd importeur van Amerikaanse auto’s.

Halverwege de jaren dertig volgden nieuwe ontwikkelingen. De AGAM nam in 1935 de Mercedes-Benz Automobiel Maatschappij over. Korte tijd later werd de naam van de dochtermaatschappij gewijzigd in Mercedes-Benz Import Maatschappij. Tijdens de oorlog, in maart 1945, ging de Haagse vestiging door brand verloren. Na de oorlog hervatte de AGAM alleen de import van Mercedes-Benz, ditmaal onder eigen naam en vanuit het pand in Amsterdam. Tien jaar later volgde de bouw van een nieuw onderdelenmagazijn aan de Reactorweg in Utrecht, weer later uitgebreid met een showroom en kantoren. In 1980 nam DaimlerBenz AG de aandelen van de AGAM over. De naam werd toen gewijzigd in Mercedes-Benz Nederland.

Behalve 125 jaar Mercedes-Benz, heeft de Nederlandse vestiging zodoende ook een reden tot groot feest. En wellicht dat het bedrijf zelfs de oudste importeur van het merk ter wereld is.

 

Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 14 april 2011

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site