Prijzen oldtimers schieten omhoog

Het zal sommigen al zijn opgevallen. Op veilingen worden de laatste tijd prachtige klassieke auto’s aangeboden. Ze zijn niet aan te slepen. Want er is meer vraag dan aanbod. Hierdoor knallen de prijzen van sommige merken en modellen omhoog.

In augustus hield RM Auctions een eerste veiling in Denemarken. In Nysted werd de inboedel van een automuseum aan de man gebracht. Vijftien kilometer verderop zaten ’s morgens in het hotel de meeste gasten aan het ontbijt met de neus in de catalogus. De kwaliteit van de auto’s was niet echt super. Veel auto’s waren jaren geleden ‘gerestaureerd’ met de kennis en het budget van toen. Andere waren wat gefatsoeneerd of verkeerden in een matige tot slechte originele staat. De meeste auto’s hadden jaren lang stil gestaan. Toch werden veel auto’s voor ongekend hoge prijzen geveild. De veiling begon al een uurtje of wat te laat omdat er gewacht moest worden op de kopers. Door de grote opkomst waren veel gegadigden vlak voor Nysted in een kilometers lange file beland. De tent waar de veiling plaats vond was gereserveerd voor bieders, maar deze bleek veel te klein te zijn. Medewerkers van RM Auctions gingen daarom later net buiten de tent op tafels staan, om de bieders, die buiten rijen dik achter elkaar stonden, toch te kunnen bereiken. De auto’s werden voor hoge bedragen afgeslagen. Een te restaureren Bugatti T57C Stelvio (cabriolet) werd verkocht voor ruim 540.000 euro. Nog maar een paar jaar geleden werd eenzelfde, in uitstekende staat verkerende auto, geveild voor 395.000 euro.

1936 Mercedes-Benz 540K Special Roadster, geveild voor ruim 11 miljoen dollar

Een week later vonden de belangrijkste veilingen van dit jaar in de Verenigde Staten plaats. Gooding & Company bracht 123 auto’s op de veiling, de totale opbrengst hiervan was ruim 113 miljoen dollar. Dat is de hoogste opbrengst ooit op een veiling van klassieke auto’s. Daarbij moet worden opgemerkt dat twaalf auto’s niet werden verkocht. De gemiddelde prijs van de auto’s die wel werden verkocht bedroeg ruim een miljoen dollar per stuk. Op deze veiling sneuvelden 21 records. Nog nooit was een vooroorlogse Mercedes-Benz voor 11,7 miljoen dollar op een veiling verkocht. Er was nog nooit ruim 11 miljoen dollar betaald voor een Ferrari 250 GT LWB California spider. Een Mercedes-Benz 300 SL roadster vestigde een record en werd voor bijna 1,6 miljoen dollar verkocht. Met ruim 6 miljoen dollar werd de duurste Bentley 4,5 liter ooit afgeslagen. Ook in lagere marktsegmenten werden veilingrecords gebroken, zoals een Mercedes-Benz 190 SL die voor ruim 200.000 dollar werd verkocht. In hetzelfde weekend deed RM Auctions opnieuw goede zaken. Ook hier werden records gevestigd. Een Bentley R-type Continental fastback van H.J. Mulliner ging voor ruim 1,6 miljoen dollar. De duurste auto op deze veiling was een Ford GT40, die voor 11 miljoen dollar werd verkocht.

Het zijn met name bijzondere auto’s die de laatste jaren zeer snel in waarde stijgen. Een limiet aan de prijzen lijkt nog niet bereikt. Want in tegenstelling tot eind jaren tachtig, toen de prijzen eveneens sterk stegen, wordt nu niet met geleend geld auto’s gekocht. Er zijn nu meer kopers met eigen geld, die geïnteresseerd zijn in klassieke auto’s. Dat de prijzen stijgen komt deels door ‘vluchtkapitaal’, maar ook omdat er nieuwe, kapitaalkrachtige verzamelaars tot de markt zijn toegetreden.

Geplaatst: AutoVisie/Telegraaf, 25 september 2012

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site